FOMO of MAXIMIZER, hoe reageer jij?

FOMO or JOMO?

Fear Of Missing Out. Het betekent dat je bang bent om iets te missen.

Het is normaal geworden in onze maatschappij waarin alles draait om beleving. Maar wat is FOMO eigenlijk, en hoe werkt het? Het gevoel van iets missen bestaat al heel lang, maar sinds de opkomst van social media is Fear Of Missing Out echt ‘een ding’. Misschien omdat we constant elkaar in de gaten houden? We kunnen simpelweg onszelf nauwelijks meer distantiëren van het sociale leven.

De psychologie achter FOMO is echter best ingewikkeld. Vanzelfsprekend is er niet één reden die we kunnen aanwijzen als de boosdoener van dit fenomeen. Het gaat ook veel verder dan een feestje op vrijdagavond niet willen missen; je zou het zelfs bijna een gedragseigenschap kunnen noemen.

Mensen die vaak FOMO ervaren, zijn waarschijnlijk zogeheten maximizers: mensen die álles uit het leven willen halen. Zij zullen dus logischerwijs ook sneller ontevreden zijn met de keuze die ze maken. Straks hebben ze de keuze gemaakt die hen niet het gelukkigst maakt? Zo is FOMO eigenlijk de angst voor de verkeerde keuze maken.

Juist de obsessie met het maakbare geluk voedt de angst om iets te missen heel erg.

Iets wat hier aan te grondslag ligt, is de paradox van het kiezen, hoe meer opties we hebben, hoe ongelukkiger we zijn met onze gemaakte keuze. Te veel keuzemogelijkheden kunnen leiden tot angstige en neerslachtige FOMO-gevoelens. Dit geldt dus ook voor studiekeuze.

Hoewel FOMO een individueel proces lijkt, hangt het ook sterk samen met de huidige tijdsgeest. We leven namelijk in een tijd dat alles een geweldig fantastisch leuke beleving moet zijn. Dat noemt psychiater Dirk de Wachter ‘de ziekte van deze tijd’. Hij stelt: ‘We zijn te geobsedeerd met geluk. We willen dat alles leuk, leuk, leuk is. En dat lijkt me een vergissing.’

JOMO in plaats van FOMO

Maar gelukkiger worden we er dus niet van. Daarom pleiten we voor meer JOMO, waar we al eerder over schreven. Deze term is bedacht door blogger Anil Dash en staat voor de Joy Of Missing Out. Hierbij omarm je juist het missen van sociale gelegenheden, wat heel goed voor je kan zijn. Hoe geniet je van bewust dingen missen? Door minder te focussen op de kans dat je iets mist, en meer te focussen op de mogelijk positieve effecten van wat je nu aan het doen bent – bijvoorbeeld een avondje op de bank in plaats van uitgaan met vrienden. Wie weet had jij die me-time gewoon keihard nodig? Ik wel!

 

Bronvermelding: https://www.bedrock.nl/fomo/. Auteurs: Kiara Louis en Leanne Janssen